Dieta wzmacniająca kolana

Niektórzy biegacze mają problem z bólem kolan po joggingu, dlatego warto wzmocnić stawy, aby uniknąć przykrych dolegliwości po treningu. Dobrym sposobem jest uzupełnienie codziennej diety o produkty, które dodadzą energii, a zarazem wspomagać będą kolana.

Nie ma wątpliwości, że nawet lekki ból kolana odbiera całą przyjemność podczas joggingu. Jeśli dolegliwość zaczyna dokuczać nam podczas treningu, złe samopoczucie związane z dyskomfortem towarzyszy aż do ostatniego kilometra trasy. Oczywiście jeszcze gorzej jest w sytuacji, kiedy doskwierający ból uniemożliwia regularne bieganie i w znacznym stopniu ogranicza ruchomość – wtedy na jakiś czas trzeba zrezygnować z joggingu. Właśnie dlatego należy zadbać o stawy. Wybierając odpowiednie produkty żywnościowe możemy uchronić się przed dolegliwościami bólowymi, a tym samym nie będziemy musieli rezygnować z przyjemności, jaką daje bieganie.

Dlaczego kolana bolą?

Staw kolanowy jest drugim po stawie skokowym najbardziej obciążanym stawem w ciele człowieka. Podczas biegania działa na niego duża siła, która niekiedy równoważna jest z trzykrotnością masy biegacza. Nic więc dziwnego, że osoby dopiero rozpoczynające przygodę z joggingiem są znacznie bardziej narażone na uraz stawu kolanowego w trakcie pierwszego roku treningów. Amatorzy zazwyczaj nieprawidłowo oceniają własne możliwości, a w efekcie doznają kontuzji. Najczęściej za taki stan rzeczy odpowiada bieganie tylko na twardej nawierzchni, zbyt forsowne treningi i uboga dieta. Jakie produkty warto włączyć do jadłospisu, aby wzmocnić kolana?

Przede wszystkim – witamina C

Najważniejszą kwestią jest dokładne ustalenie przyczyny bólu. Zdarza się, że za występowanie dolegliwości odpowiada nieprawidłowa technika biegania, a nie np. uszkodzenie stawu. W takiej sytuacji należy skupić się oczywiście na właściwym wykonywaniu ćwiczeń. Jeśli jednak okaże się, że bólu można się pozbyć stosując odpowiednią dietę, warto sięgnąć po witaminę C, która wspomaga syntezę kolagenu; a także antyoksydanty zwalczające wolne rodniki i kwasy omega-3 o działaniu przeciwzapalnym i wspierającym wytwarzanie mazi stawowej. Oprócz tego biegacze powinni postawić na dietę bogatą w sód, magnez, potas, wapń oraz witaminy. Oczywiście produktów, które zawierają wymienione wyżej składniki, nie powinniśmy traktować jak lekarstwo na dolegliwości stawowe, jednak warto wprowadzić je do codziennego menu.

Suplementy dla biegacza

W sytuacji, kiedy bolące kolana to efekt ubogiej diety, dobrze jest sięgnąć po suplementy. Dietetycy zalecają zwiększenie codziennych dawek witaminy C, a także msm, czyli związku organicznej siarki; i glukozaminy. Dodatkowo można walczyć z bólem stosując specjalne maści i żele o miejscowym działaniu przeciwzapalnym. Podobnie zadziała spożywanie ekstraktu z imbiru i kurkumy. W tym przypadku warto jednak udać się do apteki, bo produkty dostępne w sklepach nie zadziałają tak dobrze, jak ekstrakty – stężenie dobroczynnych składników jest w nich po prostu zbyt małe. Jeśli chodzi o w pełni naturalne suplementy, dietetycy polecają orzechy brazylijskie, ponieważ zawierają one duże ilości selenu będącego silnym antyoksydantem. W tym przypadku jednak należy zachować umiar i nie przesadzać z ilością spożywanych orzechów.

Jeśli dolegają Ci bóle kolana po bieganiu, zastanów się co może być przyczyną takiego stanu rzeczy. Być może modyfikacja codziennej diety pozwoli Ci wrócić do formy i w pełni cieszyć się treningiem – warto spróbować!